Volgens Digimeter gebruikt 55% van de Vlamingen dagelijks Facebook. Je Facebook pagina regelmatig updaten is dan ook van vitaal belang als je gratis je zaak wil promoten. Volgens Social Insider bereik je per Facebook post echter maar 5 à 6 % van je volgers. Het bereik dat je hebt is al jaren in vrije val. En daar is allicht een reden voor. Als je vroeger 1 keer een post op Facebook zette, hadden heel veel klanten dit gezien. Nu ga je veel vaker moeten posten om dat doel te bereiken. En dat je hierdoor meer op Facebook moet zitten, is voor CEO Mark Zuckerberg mooi meegenomen ;-).
Hoe vaak moet je dan posten? Wij adviseren minstens 1 à 3 keer per dag. Want met een organisch bereik van amper 5 à 6% kan het wel even duren vooraleer iedere volger je inhoud heeft gezien. Zoveel?? Hoor ik je al hardop denken. Geen nood!
Als er één ding is wat mensen dagelijks doen, dan is het wel eten of drinken. Lok klanten naar je zaak door dagelijks foto’s te posten van die Pornstar Martini, die lekkere verse sangria of die sappige hamburger met handgesneden aardappelwedges.
De tot julienne gesneden groenten, de kok die achter het vuur staat, de brouwer die levert, het wijnrek dat je bijvult. Laat je klanten een stukje zien van het ‘behind the scenes’ deel van de horeca. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en concepten als open bedrijvendag slaan aan dus waarom je zaak zelf niet wat meer openstellen via social media?
Ga je een samenwerking aan met een lokaal bedrijf in functie van de korte keten? Organiseer je een rommelmarkt? Komt er een DJ spelen op zaterdag? Is er een nieuw seizoensmenu? Alles wat je van plan bent of wat gaat gebeuren, deel je best met een leuke foto erbij!
Was de DJ-night een succes? Kwam er veel volk opdagen voor je ontbijt of optreden dat je recent organiseerde? Deel foto’s om mensen te tonen wat ze gemist hebben, of om aanwezigen te laten nagenieten!
Kreeg je recent een leuke online review? Neem een screenshot en deel deze op Facebook zodat je laat zien dat klanten tevreden zijn.
Feesten zoals carnaval, pasen, kermis, halloween, kerstmis of nieuwjaar zijn een makkelijke manier om een social media post aan op te hangen.
Seizoensgebonden gerechten en dranken zoals verse aardbeien, nieuwe asperges, verse mosselen, maatjes,... zijn een post waard
Sportevenementen die je live uitzendt, zoals voetbalwedstrijden, EK en WK, wielerwedstrijden, darts of biljart,... kan je gemakkelijk in een post verwerken.
Waarom niet eens de mening vragen van je Facebook volgers? Welk bier van de maand willen jullie? Wat is je favoriete gerecht of cocktail? Welke aanbiedingen of evenementen willen jullie graag in de toekomst zien,... Op die manier weet je wat er leeft bij je klanten, en je hebt er weer een post bij.
Steun je de chiro, de scouts, de lokale visclub, volleybalclub of voetbalclub? Maak hierover een post en laat weten dat je betrokken bent met de lokale gemeenschap!
Post recepteninspiratie of laat weten hoe mensen bepaalde drankjes of gerechtjes die jij serveert, thuis kunnen namaken.
Heb je geïnvesteerd in nieuw tuinmeubilair? Is de decoratie in je zaak veranderd? Heb je een nieuw wijnrek? Allemaal zaken die je eenvoudig in een post kan gieten!
Los van het feit dat Facebook een schitterende gratis manier is om je zaak te promoten, betaal je natuurlijk wel met je kostbare tijd. En niet iedere zaakvoerder heeft tijd of inspiratie om constant posts online te zetten.
Voor deze zaakvoerders ontwikkelden we Opcafegaan Verified. Heel veel Vlamingen bezoeken naast Facebook ook andere kanalen voor hun info, zoals op opcafegaan.be (700.000 bezoeken per jaar). Wil je een heel jaar lang jouw zaak in de kijker zetten in je buurt, zonder dat je hiervoor telkens tijd moet investeren? Dan hebben wij de oplossing. Promoot dan je horecazaak met Opcafegaan Verified en slaap op je beide oren want wij doen er alles aan om je zaak in de kijker te zetten.
PS: onzeker over de effectiviteit? Als je wil, kan je in je account opvolgen hoeveel mensen je advertentie al hebben gezien.