Wil je ook graag meer cliënteel?
Dan is het 1/ in kaart brengen, 2/ versterken en 3/ promoten van je USP’s enorm belangrijk. Maar wat is dat, zo’n USP en hoe zet je die in je zaak in? We leggen het hieronder uit aan de hand van verschillende voorbeelden.
Sterke USP’s zorgen voor meer klanten
Een USP is een Engelstalige term wat zoveel wil zeggen als ‘Unique Selling Proposition’ of ‘uniek verkooppunt’.
Een USP maakt één ding héél belangrijk. Het is een beetje zoals een neushoorn. Met andere woorden:
Wat maakt jouw zaak zo uniek ten opzichte van andere zaken?
Waarvoor is jouw zaak gekend?
Wat zijn de sterke punten van je zaak?
Wat waarderen klanten het meeste als ze het over jouw zaak hebben?
Waarin ben jij de beste?
Sterke USP’s zorgen voor meer klantengroei en zorgen ervoor dat klanten blijven terugkomen.
De locatie, bvb aan een meer.
Een regionale schotel, bvb paling in’t groen
Een uitgebreide drankenkaart, bvb met 50 streekbieren
Een trendy terras, bvb met lounge zetels en dj
De mega vlotte bediening, bvb zonder lange wachttijden en met extra persoonlijke aandacht
…
Wat zijn jouw sterkste verkooppunten of jouw USP’s? Wat maakt jouw zaak zo uniek?
Denk even na en lijst de 10 sterkste punten van je zaak op:
USP 1
USP 2
USP 3
USP 4
USP 5
USP 6
USP 7
USP 8
USP 9
USP 10
Nu je je lijstje van 10 hebt, hou je enkel de 3 bovenste over. Dit zijn jouw échte USP’s. Ze onderscheiden jou van de rest van de concurrentie. Hierin kan je de beste worden of je bent hier misschien al de beste in, in de omgeving.
Als je je USP’s of sterke punten kent, kan je deze gaan versterken en promoten voor meer klantenbezoek. Op die manier kan je zaak in de hoofden van je klanten bekend worden als ‘beste’ binnen een bepaalde categorie. Bvb beste terras, beste speeltuin, beste slaatjes, beste cocktails,… Met sterke USP’s denken klanten sneller aan jouw zaak als ze op zoek zijn naar een leuke plek om naartoe te gaan. Je bent zo meer gekend of ‘top of mind’.
Versterk je 3 sterkste USP’s
Optimaliseer voor sterkte, niet voor zwakte. Maak je 3 belangrijkste USP’s nóg sterker zodat je hier écht in uitblinkt. Het doel? Met fietslengte voorsprong de beste worden in de top 3 zodat je je nog meer onderscheid van de rest. Hoe duidelijker het is waarvoor jouw zaak staat, des te meer volk je aantrekt.
Spot opportuniteiten
Staan er nog USP’s in je lijstje die niet tot de top 3 behoren maar waarvoor je een passie voelt? En die economisch interessant kunnen zijn? En waarvan je denkt dat je hierin de beste kan worden? Investeer dan ook in die USP zodat deze naar je top 3 kan gaan. Ingewikkeld? Nee toch. We leggen het uit aan de hand van volgend voorbeeld:
De 10 USP’s van foodbar ‘Den Ouden Baron’
Lekkere ribbetjes à volonté
Groot terras
Speeltuin
Ruime bierkaart
Parking
Gehandicaptentoilet
Wekelijks op zaterdag dj
Petanque
Fietsenstalling
Biljart
Hoe foodbar ‘Den Ouden Baron’ zijn TOP 3 USP’s versterkte
Lekkere ribbetjes à volonté => investering in een megagrote barbecue die centraal wordt geplaatst om de beleving rond ribbetjes te vergroten zodat klanten jouw meer gaan associëren met ribbetjes
Groot terras => terras moderniseren
Speeltuin => installatie extra speeltuigen
Hoe foodbar ‘Den Ouden Baron’ de opportuniteit ‘dj op zaterdag’ versterkte
Den Ouden Baron organiseerde al een tijdje op zaterdag een dj-avond. Maar het succes was wisselend. Daarom dat deze USP pas op plek 7 stond. Om bekend te worden als ‘place-to-be op zaterdagavond’ heeft foodbar ‘Den Ouden Baron’:
Een dj-boot ingericht die centraal staat in de zaak.
Wekelijks worden nieuwe dj-affiches gehangen in de zaak. Mensen die komen eten kunnen zo de affiche zien en weten dat er zaterdag een dj komt.
Er werd geïnvesteerd in een permanente lichtinstallatie
Er wordt beroep gedaan op een professionele fotograaf die wekelijks de foto’s van de dj-avond neemt en op de Facebook fanpage en instagram zet.
Er werd afgesproken dat enkel lokaal dj-talent geprogrammeerd zal worden om de lokale binding te versterken en zo te groeien naar regionaal en nationaal talent
Als laatste investering werd er een thema-avonden kalender opgezet in samenspraak met een paar resident dj’s.
Als je je USP’s kent, is het belangrijk om hierover beter te gaan communiceren. Want je kan zelf wel overtuigd zijn van je sterke punten. Als je (potentiële) klanten het niet weten ben je nog geen stap verder.
Je USP’s promoten kan je doen via verschillende kanalen:
Facebook fanpage, waarop je regelmatig een USP aan bod laat komen
Instagram, waarbij je af en toe een mooie foto post van je USP
E-mail lijst, die je regelmatig mailt rond je USP’s
Bedrukte spandoeken met hierop je USP’s
Zet je USP’s op de eerste pagina van je website
Maak voor elke USP een aparte pagina op je website zodat Google weet dat deze belangrijk is
…
We hopen dat we je geïnspireerd hebben om na te denken over je eigen sterke punten. Heb jij minstens 3 USP’s waarvoor je bekend bent en die je nog sterker kan maken? Probeer het zeker eens uit en zie wat dit doet met je bezoek en met je verkoop. Is er een USP die kan groeien? Geef hem meer aandacht.
Dit is geen quick win, maar een werk van langere adem. Wij zijn er alvast van overtuigd dat je zaak er op termijn wel bij zal varen! Want het moment waarop er iemand vraagt ‘Weet jij nog een zaak met lekkere ribbetjes?’, ‘Weet jij nog een zaak met een mooi terras?’, ‘Weet jij nog waar ze een mooie speeltuin hebben?’ En het antwoord is steevast de naam van jouw zaak, dan weet je dat je geslaagd bent in je opzet. Jij hebt de sterkste USP en jij bent het meeste gekend of ‘top of mind’.
Opcafegaan Premium is een sleutel-op-de-deur website, speciaal ontwikkeld voor horeca, die wij voor jou in 1-2-3 opzetten. We zetten graag al jouw sterke punten in de kijker want we hebben er speciaal een sectie aan gewijd.